Powered By Blogger

Friday 1 November 2013

Sihat Fizikal tapi Sakit Mental



Assalamualaikum.

    Bagaimana tahap mental anda sekarang ni? sihat? atau ada masalah? Ok ,ni nak kongsi sedikit pengalaman sepanjang aa berada di hospital psiakiatrik. Ha!! Psikiatrik?? Hospital gila tu?? Biar betul??hehehhe.. Betul lah tu,TAPI bukan aa yang jadi pesakit taw. Aa praktikal je kat situ. :)

Jururawat Pelatih
    Best taw kat sana sebenarnya sebab dapat pengalaman baru. Selama ni tengok kat tv je. Ha,gitu. Ok,berbalik kepada tajuk di atas, sebenarnya pesakit yang aa jumpa hampir semua sihat-sihat belaka. Kenapa aa cakap macam tu? Percaya tak, diorang ni melakukan ativiti harian mereka sendiri tak macam pesakit kat wad yang lain. Siap ada aktiviti tambahan lagi macam melukis,main pingpong, mewarna, main dam, carrom, chess, karaoke pun ada tau! Ha, nampak macam best kan.hehhehe..

    Tapi hakikatnya,dalaman diorang ni sakit atau lebih difahami jika aa cakap mental diorang ni bermasalah. Antara simptom biasa yang diorang alami yang mana membolehkan diorang masuk ke situ adalah halusinasi, delusi. Diorang ada cerita yang diorang ada dengar suara-suara yang mengarah diorang untuk berbuat sesuatu,ada nampak bayangan yang menakutkan.
Ha, kalau korang pun mengalami masalah yang sama,aa sarankan cepat2lah jumpa doktor ye. hehehhe.

    Rasanya apa faktor penyebab? Yup, tak dapat disangkal faktor genetik adalah penyebab utama kepada masalah mental ni TETAPI kalau kita tahu kita ada genetik tu, kita kenelah pandai kawal diri kita.
Kedua sebab stress berlebihan.Ha,ni mesti selalu berlaku pada kita kan? tapi macam aa cakap, kita yang perlu mengawal diri kita sendiri! Selain tu, faktor pengambilan dadah, ice,syabu, ganja pun merupakan penyebab mental kita sakit. So,aa nak pesan tak payah lah gatal2 nak cuba rasa benda2 macam tu.
Banyak buruk dari baiknya. Korang jangan tak percaya pula kalau aa cakap, golongan yang ber'educated' lah yang banyak ambil benda2 ni. Yang aa jumpa kat situ ada polis, engineer, cikgu , student IPT n doktor pun ada tau.

   Banyak lagi faktor lain tapi ini je yang menarik untuk dikongsi. Hehehehhe. So, bende first yang korang pelu elak atau kurangkan adalah stress.

                                

Betul, Aa tak tipu. Lagi2 kalau self esteem yang rendah. Berhati-hatilah. Nasihat aa,ikut suruhan Allah. Kalau kita percaya Allah, kita akan melakukan semua perintahNya. Bila kita solat, baca Al-Quran, insyaAllah makanan rohani kita terjaga dan ketenangan akan selalu hadir dalam diri kita. So, kalau tak nak gila, jangan lupa bagi makanan kat rohani atau mental kita. Kalau ia lapar, meranalah kita!

Wallahu'alam.




No comments:

Post a Comment