Powered By Blogger

Saturday 2 November 2013

Cinta itu Buta atau Suci?

Assalamualaikum.

     Apa khabar iman pada hari ini? semakin bertambah atau berkurang atau same jer levelnya? Tepuk dada tanya iman yer. Ok, entri kali ni aa nak sentuh sikit pasal hati. Bukan nak ambil hati yer,tapi nak berbicara mengenai hati. Kalau aa cakap pasal hati, rasanya apa yang terlintas di fikiran korang? Ha,mesti fikir pasal kekasih hati, jodoh, tunang, hubby, honey, beby, sayang n sewaktu lah dengannya. kan, kan, kan? hehehehehhehe...

     So, aa nak berkongsi sedikit rasa hati dengan korang semua. Ye, aa mungkin tiada pengalaman dalam bercinta tapi aa pernah merasakan apa itu cinta yang membuatkan aa faham dunia cinta ni walau mungkin tak semuanya. Benarlah pepatah yang cinta itu buta dan boleh membutakan. Tapi bagi aa ianya berbeza dengan pepatah aa bahawa cinta itu suci dan sucinya ia mampu menerangkan cinta yang buta. Nampak tak gamenya di situ,hehehhe.

    Pokok asas cinta adalah hati. Kalau korang rasa nak jadi buta dalam bercinta, mudah saja. Cuma cari orang yang boleh buat jantung korang dup dap dup dap, then bercinta n rasalah kebutaannya.
Tapi kalau korang nak rasa cinta yang boleh menerangkan kebutaan cinta tu, korang kena berkorban.
Eh, apa nak korban pulak ni. aku manusia, bukan lembu. Ye, sebab kita ni manusia lah kita kene buat sedikit pengorbanan dalam hidup kita. Kita perlu berkorban untuk MENJADI sebelum MENCARI.

    Yang aa maksudkan kat sini adalah kita perlu berusaha untuk menjadi seperti apa yang kita harapkan untuk pasangan kita. Bahasa mudahnya, kita nak orang yang solat 5 waktu. So kita kena n wajib jaga solat 5 waktu kita. Simple as that. Tu contohlah ea. Korang punya contoh mesti lain kan.

Korang pernah denar tak ayat ni "Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan sebaliknya". Mesti pernah kan?.N mesti korang selalu pertikaikan camni "Ada je aku tengok kawan aku yang jahat dapat perempuan yang gila baik?". Kan. So, aa nak tanya korang, agaknya korang tahu ke apa yang ada dalam hati kawan korang tu? Yup, niat dia! Nawaitu terhadap ALLAH. Mungkin yang korang nampak, dia tu jahat tapi hakikatnya di hati dia ingin untuk berubah. Mana tahu lah kan. Sebab tu Allah kurniakan seseorang yang boleh membimbing dia.

Jadi, percaya pada takdir Allah! Itu adalah jalan yang paling terbaik. Kepada yang masih mencari, teruskan usaha,banyakkan berdoa, istikharah n tawakal. Pasti ada lorongnya. Jangan lupa, minta doa dari ibubapa. Dan tak salah jika kita minta doa daripada alim ulama'. Yang penting diri kita. Jaga hubungan dengan Allah.

                                       

Ada faham? Sekarang ni pilihan korang nak pilih yang membutakan atau menerangkan yang buta!!
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment