Powered By Blogger

Tuesday 19 November 2013

Wad Psikiatrik

Assalamualaikum.

  Dah lama rasanya tak menaip di blog ni. Banyak cerita tapi masih sukar untuk diterjemahkan. Lagi-lagi bila dah start praktikal kat wad.So,ni jer yang aa nak kongsikan hari ni mengenai wad psikiatrik.
                                                                                                           
   Agak bosan. Takde aktiviti. Sebelum ni ada pelatih Jururawat Masyarakat, JM, pelatih pembantu perubatan, PMA. So, ada je aktiviti. Kali ni, disebabkan hanya kami Jururawat Pelatih,perempuan pula tu memang susah buat aktiviti,. Sebab kalau kami nak masuk, perlu ada staf lelaki yang menemani kami. Nmpak tak susahnya kat situ. So far, staf kat situ ok lah.

  Ingat tak sebelum ni aa ada cerita pasal wad psikiatrik ni? Baca http://siszulaiha.blogspot.com/2013/11/sihat-tapi-sakit-mental-apakah-faktor.html .
So, aa nak tanya koranglah, korang rasa mereka yang mengalami gangguan mental ni boleh sembuh ke?
Ha, rasanya? Sebenarnya boleh tapi peratusan yang sembuh sepenuhnya amatlah sedikit tapi ia boleh dikawal. Dengan pengambilan ubat yang teratur, elak stress dan lagi elak segala jenis dadah. InsyaAllah, simptom penyakit dapat dikawal. Sokongan dari keluarga amatlh penting ye.

  Cuba korang fikir, selama mana pesakit itu berada di wad psikiatrik, mereka seperti dikurung dalam satu rumah dan hanya bersosial sesama mereka dan staff yang menjaga. Aktiviti yang terhad, makanan hospital (you know what i mean), gerak geri diperhatikan. Yang ada hanya katil, meja makan, tandas, tv. So, kalau koranglah dikurung macam tu, agak-agak jadi apa? Aa sendirilah dah merasa dikurung sebegitu di kolej. Cukuplah, memang menduga mental betul. Kalau tak kuat tu dah boleh kena tekanan perasaan tau. Tapi, itulah saja cara bagi memastikan pesakit-pesakit ni mendapat rawatan yang berkesan di samping pemerhatian yang rapi terhadap status mental mereka.

  Kita tak menghadapi apa yang mereka rasa. Kita cuma tahu judge, dan menjatuhkan hukum. Hakikatnya mereka saje yang tahu kenapa mereka berbuat demikian. Kita perlu bantu, beri sokongan supaya mereka terus kuat menjadi sebagaimana manusia normal. Kadang-kadang bukan mereka minta penyakit sebegitu tapi itulah ujian yang perlu mereka tempuh di dunia ini. Kita yang bernasib baik ni banyak-banyaklah berdoa untuk diri dan keturunan kita supaya terhindar dari penyakit yang melibatkan masalah mental.

Wallahu'alam.
  

No comments:

Post a Comment