Powered By Blogger

Sunday 3 November 2013

Jom muhasabah diri - Janji

     


Assalamualaikum.

     Alhamdulillah, syukur kepada Allah harini kita masih hidup untuk terus menghambakan diri kita kepada Nya. Alhamdulillah. Jika kita muhasabah diri kita, ternyata betapa banyak nikmat yang Allah telah kurniakan kepada kita. Betapa banyak janjiNya yang telah Dia tunaikan melalui takdir kita. Lalu, apakah kita turut berbuat demikian? Menunaikan janji dan tepatinya? Berapa banyak janji kita kepadaNya sepanjang kita hidup dan apakah kita telah tunaikan.Wallahu'alam.
                                                        
                                  Janji
                                                                     
      Entri kali ni aa nak kita semua berfikir semula termasuk aa  janji-janji kita kepada pencipta kita. Kita sering kali berniat di dalam hati untuk tidak terus melakukan kesalahan, dan kesilapan. Kita janji untuk berubah. Kita mengetahui apa yang baik dan yang buruk. Tetapi sayang, kita masih terus melakukan khilaf yang sama, dan semakin lama dosa kita bertambah lalu menambahkan lagi titik gelap dalam hati kita. Di mana segala janji untuk berubah? Istiqamahkah kita? Iltizamkah kita?

      Sedarkah kita Allah masih memberi peluang untuk kita menunaikan janji kita. Allah menggerakkan hati antara hambanya yang lain untuk menasihati kita, kita menganggapnya sebagai 'busybody'. Allah menambahkan perencah dalam hidup kita dengan ujian supaya kita ingat kepadaNya, kita menganggap sebagai 'tak adil'. Lalu Allah memberi pula kesenangan, kita menganggap 'rezeki' dan kita terus melupakanNya. Dan dimana kita letakkan janji kita setelah Allah menunaikan janjiNya kepada kita?

        Kita sentiasa meminta tetapi sentiasa pula melakukan kemungkaran dalam nikmat yang diberinya.
Lalu, dimana kita meletakkan rasa malu? Kita malu jika orang yang kita kenali mengetahui dosa yang kita lakukan tetapi apakah kita merasa malu kepada Allah pencipta kita yang telah menurunkan rezeki kepada kita? Mari sahabat-sahabat, kita muhasabah semula diri kita. 

        Nah, buat seperti apa yang saya katakan. Pergi ke hadapan cermin. Tatap muka kamu, pandang terus pada mata kamu. Letakkan tangan kanan pada kedudukan jantung kamu. Panggil nama kamu, usap perlahan tangan kamu dan cakap dengan diri kamu. Mulakan dengan pujian ke atas nikmat yang telah Allah berikan kepada kamu. Contoh, "Assalamualaikum aa. Sihat? Wah, aa masih diberi kesempurnaan anggota tubuh, bertuahnya aa". Lepas tu, tanya pada diri apa yang kamu telah lakukan selama mana kamu hidup. Berbual dengan diri sendiri macam kamu sedang menasihati seseorang. Dapat? 

       Ok, lepas baca entri ni, kita sama-sama cuba berubah ke arah yang lebih baik. Ingat, kita hanya diberi satu nyawa sahaja. Gunakan sebaiknya. Pesan pada diri jangan ikutkan nafsu sahaja. Imbangkan dengan iman dan akal. Selebihnya terpulang kepada diri sendiri untuk terus iltizam dan istiqamah. Aa doakan semoga kita sama-sama menjadi insan yang dapat memberi manfaat kepada insan yang lain. InsyaAllah.

      "Ya Allah ,ampunilah kami, ibubapa kami, guru-guru kami, ahli keluarga kami, sahabat handai kami, serta seluruh kaum muslimin serta muslimat .Yang khilaf dalam melakukan dosa, yang berjanji tetapi tidak menepatinya, yang sering mendustakan nikmatMu, yang meletakkan dunia sebagai nikmat, yang sentiasa mengulangi dosa yang sama. Ya Allah, Engkau kurniakanlah taufik dan hidayahMu ke dalam hati kami. Jangan Ya Allah engakau palingkan hati kami setelah engkau memberi hidayah kepada kami. Tetapkanlah hati-hati kami Ya Allah. Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, engkau ingatkanlah jika kami lupa, engkau bimbinglah kami dalam jalan berliku menuju kepadaMu. Ya Allah, matikanlah kami dalam keaadaan husnul khatimah, jauhkanlahlah kami dari azab kubur, siksa neraka dan daripada fitnah dajal.
Ya Allah, permudahkan urusan kami di dunia jua di akhirat." Amin Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment